Vrijdag 3 november – Lutherse Kerk – 19.30 uur
chamber music – deep listening
De schoonheid van de zachte muziek van de Amerikaanse componist Morton Feldman heeft even nodig om het oor van de luisteraar te bereiken. Maar dan verleidt Feldman je om geconcentreerd te luisteren naar een geraffineerde opeenvolging van verstilde klanken. Wat is het geheim van deze niet meditatief bedoelde muziek? Is het Feldman’s feilloze intuïtie?
‘Ik heb meer geleerd van schilders dan van componisten’, zei Feldman ooit.
Vast staat dat hij enorm werd beïnvloed door het werk van abstracte schilders en kunstenaars als Newman, Rothko en Guston uit New York.
Piano, Violin, Viola, Cello was de zwanenzang van Feldman, destijds geschreven voor het festival in Middelburg. De muziek daarin lijkt daarin soms op een mobile van de Amerikaanse beeldhouwer Calder. Gewichtsloze akkoorden van schijnbaar dezelfde afmetingen zweven in de ruimte en zorgen voor het gevoel dat tijd al is verdwenen.
NRC schreef over deze performance: ”De zwanenzang van Morton Feldman is een vervoerend luisterritueel.”
Programma
Nieuw Amsterdams Peil
Emma Breedveld, viool
Heleen Hulst, altviool
Mick Stirling, cello
Gerard Bouwhuis, piano
Morton Feldman / Piano, Violin, Viola, Cello