Indringende muziek van Oestvolskaja en Raskatov
Op de openingsdag van Soundsofmusic 2020 klinkt een van de opmerkelijkste stukken uit de hedendaagse muziek. Met Composition II: ‘Dies Irae’ schreef de Russische Galina Oestvolskaja een radicaal meesterwerk voor acht contrabassen, piano en een stevige houten (doods)kist. Oestvolskaja schreef muziek in een eigen minimalistische, gebeeldhouwde klanktaal. De dreunende klappen op de kist en de gepijnigde klaagzang op de piano en contrabassen gaan door merg en been. Niet voor niets wordt Oestvolskaja – herontdekt door Reinbert de Leeuw – wel ‘de vrouw met de hamer’ genoemd. Voor Mukaiyama’s End and Beginning componeerde de in ballingschap levende Rus Aleksandr Raskatov het stuk Bells. Raskatov kiest voor veel meer kleur en contrast dan Oestvolkaja en brengt de klankwereld van Russisch-Orthodoxe kerkklokken tot leven.
Tomoko Mukaiyama – piano
Niels Meliefste – slagwerk
Contrabas Octet van het Koninklijk Conservatorium Den Haag
Programma
Galina Oestvolskaja – Composition II: Dies Irae (1973)
Aleksandr Raskatov – Bells (2019)
© Foto: Kazumi Kurigami